Kilépés

102

Az éberség négy pilléren nyugszik. Nem a politikai hovatartozása dönti el. A ma divatos politikai nézetek úgy vannak általában beállítva, hogy a kormánypártiak azok, akik alszanak, és az ellenzék az, aki felébredt. Ez azonban nincs így, és soha nem is volt így.

 

Az éberség alapjait, ha meg szeretnénk fogalmazni, a következő tételekből lehet összerakni:

Függetlenség - a függetlenség politikai, gazdasági, érzelmi kell legyen. Az éber ember - bár egyetérthet valamilyen politikai irányzattal, programmal - de nem azonosulhat vele, így az éber se nem jobboldali, se nem baloldali. Az éber a politika fölött áll, mert látja azokat az összefüggéseket, amelyek az összes politikai pártot, mozgalmat, tételt irányítanak. Az éber tudja, hogy a politika az apparátus része. Sok misztikus a politikától távol marad, de ez sem megoldás, hisz az éberség megköveteli, hogy minden jelenséget megvizsgáljunk. Ha valamiből kiszállunk, azt kizárjuk, így elménket leszűkítjük.

A gazdasági függetlenség azt jelenti, hogy nem vagyok korrumpálható, azaz gazdasági érdekek nem irányítják a gondolkodásomat. Nincs szponzorom, támogatóm, aki megszabhatná, mit kell gondolnom és mondanom. Nem élek semmiféle segélyen, támogatáson, így független tudok maradni az apparátus gazdasági játékaitól.

Ugyanakkor érzelmileg is függetlennek kell maradni: bármit vizsgálunk, bármilyen következtetést vonunk le, azt nem tehetjük érzelmi töltettel: például haraggal, bosszúból. Az ember csak akkor tudja helyesen értelmezni a jelenséget, ha abból egyszer érzelmileg kiszáll. Amíg az érzelmektől nem tud elvonatkoztatni, addig benne van a jelenségben, de azt belülről nem láthatja át.

Sokan félreértik, félreértelmezik a társadalommal, az egész apparátussal kapcsolatos viszonyukat. Sok misztikust ismerek, aki - bár a társadalomban elvállalt szerepéből él, vagy társadalmi támogatásból, azt hangoztatja, hogy a társadalom nem mocskolhat be, azt ki kell zárni. Igen kevés az az ember ugyanakkor, aki kiköltözne egy erdőbe, megtermelné (vagy levadászná) a megélhetését, ugyanakkor semmiféle, a társadalom által biztosított kommunikációs eszközt nem használná. Ezért jobbára ezek a misztikusok csak a szájukat jártatják. Vicsorítanak a gazdájukra, de ebédidőben lesütött fejjel és behúzott farokkal somfordálnak gazdájuk lába elé.

Az éberség másik fontos alappillére a nyitottság. A nyitottság elve a mindent beengedek és megvizsgálok-elv. Jelenségeket, dolgokat kizárva nem lehet éber lenni. Ezért nem tud éber lenni a materialista, aki kizárja a láthatatlant, a vallásos, aki kizárja a többi vallást, és aki azt hiszi hogy az ő szentkönyve az igazi egyedüli szentkönyv, amelyet az Úristen diktált. Az éber nem fél attól, hogy bemocskolódik. A ma divatos misztika arra tanít, hogy maradjunk távol, ne foglalkozzunk dolgokkal, ne mocskoljuk be magunkat - de amíg kizárok, addig a káprázatot növelem. A nyitottság azt jelenti, hogy nem menekülök el semmi elől, ami nem fér össze a kényelmemmel, nem fér össze a világnézetemmel.

A harmadik fontos pillér az ítélet. Nem ítélkezésről van szó, hanem arról, hogy a dolgokat megvizsgálom, azoknak nevet adok, és a helyükre teszem. Azok, akik óvakodnak az ítélkezésről, nincs esélyük a megismerésre. Az Ördögöt meg kell ismerni, meg kell nevezni.

És a negyedik pillér a szeretet, vagyis az odaadás lehet. A tudás, tapasztalat, amit megszereztem, azt nem magamért és magamnak szereztem meg, hanem a világnak, a mindenségnek, Istennek: így hát odaadom azt. Nem a saját megvilágosodásomért, nem a saját üdvömért kell éber legyek, hanem a teremtő megvilágosodásáért és üdvéért.

A tétel egyszerű. Éber az, aki Isten szeme, Isten helyett lát és Isten helyett értelmez - Istennek.

 

365